Kia K5 Forum banner

RaceChip GTS installatie op een 2024 K5 GT / GT1

12K views 92 replies 11 participants last post by  Trollwerks  
#1 ·
Vandaag begin ik met de installatie van een RaceChip GTS op mijn auto. Ik zal onderweg wat foto's maken en na de installatie een update geven over mijn gedachten en de prestaties. Het bedrijf beweert nog eens ~41 pk en 61 lb-ft koppel uit de 2,5L turbo te halen, waardoor deze wordt verhoogd tot 331 pk en 483 lb-ft. Laten we eens kijken wat hij kan.

#2 ·
Vandaag begin ik met de installatie van een RaceChip GTS op mijn auto. Ik zal onderweg wat foto's maken en updates geven over gedachten en prestaties na de installatie. Het bedrijf beweert nog eens ~41 pk en 61 lb-ft koppel uit de 2.5L turbo te persen, waardoor deze wordt verhoogd tot 331 pk en 483 lb-ft. Laten we eens kijken wat hij kan.
Ik heb er een geprobeerd op mijn GT-L. Het was echt slecht! Ongelijkmatig lopen en onstabiele acceleratie. Ik heb hem teruggestuurd.

#3 ·
De motorkap komt eraf. Trek hem recht omhoog.
Image
Zo ziet uw GT 2.5T-motorruimte eruit zonder deksel:
Image
De GTS is eenvoudig: een chipmodule, een specifieke kabelboom voor uw voertuig en wat tie-wraps:
Image
Image

• Like
Reactions: GlacialWhiteGT
#4 · (Edited)
Het kwam met een link naar wat geacht wordt een K5 GT-specifieke handleiding te zijn, maar op pagina 6 toonde het me alles behalve een K5 GT-motor, inclusief Volkswagen en Mercedes:
Image
Image
Image

Na het proberen om kabelboomuiteinden met stekkers te matchen en ergens online een diagram te vinden, werd het donker en besloten we om het bij daglicht te hervatten en contact op te nemen met hun technische ondersteuning.

#6 ·
#8 ·
Het is een Duits bedrijf, vandaar de VW-instructies. Ik weet niet hoe ze kalibraties compileren voor de breedte van auto's die ze beweren te ondersteunen. Ik betwijfel of ze ooit een K5 hebben gezien. Uw kilometerstand kan variëren, maar mijn ervaring was niet goed. Het duurde maar 5 minuten om te passen, ondanks de VW-foto's. Man, wat liep het slecht.
Veel Forte-eigenaren gebruiken de JB4 en Racechip
Ik weet niet zeker wat je bedoelt.
Ik dacht aan Jb4...DOH!

#11 ·
Ik heb de klantenservice gebeld voor technische ondersteuning. Een dame noteerde mijn bestelnummer en verbond me vervolgens met een collega die me deze foto stuurde voor details. Dit is beter dan niets, maar nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik zal het in mijn lunchpauze uitzoeken.
Image
Ik heb nog een paar foto's gemaakt terwijl ik probeerde het uit te zoeken, zodat ik de verbindingen kan aanwijzen: Hier is de motorruimte vanuit verschillende hoeken:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

#12 ·
Ik belde de klantenservice voor technische ondersteuning. Een dame noteerde mijn bestelnummer en verbond me vervolgens door met een collega die me deze foto stuurde voor details. Dit is beter dan niets, maar nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik zal het tijdens mijn lunchpauze uitzoeken. View attachment 6519
Ik heb nog een paar foto's gemaakt terwijl ik probeerde het uit te zoeken, zodat ik de aansluitingen kan aanwijzen: Hier is de motorruimte vanuit verschillende hoeken: View attachment 6527
View attachment 6526
View attachment 6525
View attachment 6524
View attachment 6523
View attachment 6522
View attachment 6521
View attachment 6520
Ik ben het ermee eens. De foto die ze stuurden is behoorlijk nutteloos. Misschien kun je ze informeren als je je installatie voltooit!

#16 ·
  • Like
Reactions: GlacialWhiteGT
#19 ·
Dus op mijn 2024 2.5T GT, A) zit diep en is moeilijk te vinden en moeilijk te bereiken en te verwisselen met grote handen. Begin met het verwijderen van de inlaat (het klikt er gewoon uit - trek omhoog bij de grille en weg bij de luchtfilterkast) B) en C) bevonden zich in de buurt van het gebied op de instructiefoto, hoewel niet echt goed weergegeven op die foto. Een tweede frustrerend moment kwam toen ik probeerde verbinding te maken met de RaceChip via Bluetooth. Mijn telefoon Samsung S22 Ultra bleef verbinding maken met de Kia zodra ik deze loskoppelde. Na het ontkoppelen bleven de Kia en de telefoon proberen te koppelen en de koppeling met RaceChip onderbreken. Dit is uiteraard niet de schuld van RaceChip.
Laat ons niet in spanning, LOL. Enige merkbare winst?
Hier heeft het gisteravond geregend. Ik zal proberen het vanavond te laten draaien.

De app ziet er eenvoudig uit. Er zijn 3 grote afstemknoppen voor Eco, Sport en Race. Elk kan verder worden afgesteld, denk ik...

#23 ·
Was het alles bij elkaar de moeite waard? Hoeveel kostte de kit, merk je extra vermogen? Zal dit de garantie op iets ongeldig maken, vraag ik me af? Extra 41 pk klinkt leuk!
Eerste run met een chip:
Image

Toegegeven, hier is niets wetenschappelijks aan. Dit begint vanaf een viaduct, dus ik had een beetje hulp van de zwaartekracht. Ik moet een goede, vlakke plek vinden om wat voor- (zonder) en na- (met racechip) runs te doen. Ik probeer niet echt een heleboel runs in het donker op onbekend terrein te doen. Ik zal proberen er dit weekend nog een paar te doen. FWIW, deze 13.4@105) is een snellere ET dan mijn standaard '98 Z28 A4 met 2.73s of '02 WS6 M6 met 3.42s. (~13.75 @ 104)

#20 ·
De jury is nog verdeeld over de prestaties. Kit kostte $441 USD met de app. Omdat het de signalen onderschept en vervangt door zijn eigen signalen, overschrijft het niets. In theorie zou je het eruit kunnen halen en de dealer zou het nooit weten. Ik heb nog geen waarschuwingslampjes of berichten gezien. Het wordt ook geleverd met 2 jaar garantie op uw motor (tot $5.000) voor het geval dat.

#26 ·
De jury is nog steeds verdeeld over de prestaties. De kit kostte $441 USD met de app. Omdat het de signalen onderschept en vervangt door zijn eigen signalen, overschrijft het niets. In theorie zou je het eruit kunnen halen en de dealer zou het nooit weten. Ik heb nog geen waarschuwingslampjes of berichten gezien. Het wordt ook geleverd met een garantie van 2 jaar voor uw motor (tot $5.000) voor het geval dat.
Nog meer feedback? Hoe presteert de auto?

#21 ·
Welke app gebruik je om de prestaties te meten? De enige die ik onlangs heb geprobeerd is Track Addict.

#22 ·
Afgezien van het plaatsen van de auto op een dyno en het verkrijgen van je wiel-pk's, is de enige andere echte manier om pk's te meten, het controleren van je 1/4 mijl snelheid en de baan met de RaceChip geĂŻnstalleerd en zonder deze.

Als je niet de mogelijkheid hebt om naar een 1/4 mijl dragstrip te gaan, schaf dan een 'Dragy' aan. De Dragy is erg erg erg nauwkeurig in het weergeven van de juiste verstreken tijd en snelheid.

179 $ . . Lees hier alles over: Dragy Motorsports

Je koopt de Dragy en downloadt de gratis mobiele app (erg gemakkelijk te gebruiken). Het is niet alleen bedoeld voor je auto. Je kunt het ook door andere vrienden laten gebruiken.

Start om 5:45 Tijd:

• Like
Reactions: Trollwerks
#25 ·
Afgezien van het plaatsen van de auto op een dyno en het verkrijgen van uw wiel-pk's, is de enige andere echte manier om pk's te meten, het controleren van uw 1/4 mijl snelheid en de baan met de RaceChip geĂŻnstalleerd en zonder deze.

Als u niet de mogelijkheid heeft om naar een 1/4 mijl dragstrip te gaan, haal dan een 'Dragy'. De Dragy is erg erg erg nauwkeurig in het weergeven van de juiste verstreken tijd en snelheid.

$179 . . Lees hier alles over: Dragy Motorsports

Je koopt de Dragy en downloadt de gratis mobiele telefoon-app (heel gemakkelijk te gebruiken). Het is niet alleen voor je auto bedoeld. Je kunt het ook door andere vrienden laten gebruiken.

Start om 5:45 Tijd:
In de tweede video zou het stuur van de Mustang me gek maken! Kan niet geloven dat hij het niet repareert - 90 graden eraf...:)

#24 · (Edited)
Trollworks ... Ik zie dat je een 02 Trans Am en een 98 Z28 had:

Hier is een foto van mijn 98 Trans Am die ik in 1998 nieuw kocht en een 98 Z28 SS van een vriend (aangepast met dubbele turbo's)

• Like
#28 ·
Trollworks ... Ik zie dat je een 02 Trans Am en een 98 Z28 had:

Hier is een foto van mijn 98 Trans Am die ik in 1998 nieuw kocht en een 98 Z28 SS van een vriend (aangepast met dubbele turbo's)

Image

Image
mooie auto's

#33 · (Edited)
Ok... Ik had vandaag de kans om negen kwaliteitsruns te doen met RaceChip geĂŻnstalleerd en mijn nieuwe Dragy, en ik ben een beetje teleurgesteld. Het weer was bewolkt, winderig, droog wegdek maar vochtige lucht, koel voor centraal TX ~65*F. De bandenspanning was rondom 35-37 psi. De run had een lichte daling ~-0,35-0,69 graden, afhankelijk van welke berekening je gelooft. De run was in principe elke keer hetzelfde. Ik deed een paar runs met launch control uit, een paar met aan, een paar met RaceChip uit, een paar met RaceChip op Race-instelling, niveau 5 of 7... 60 ft: 2.43-2.50s 330 ft: 6.14-6.27s 1/8 mi: 9.12-9.29s @81.68-83.36 mph 1.000ft: 11.66-11.88s @94.58-96.61 mph 1/4 mi: 13.79-14.06s @103.58-105.57 mph De eerste run van de dag was de beste run. Het was degene die een 13.78s @ 105.57mph opleverde. Ik rolde rechtstreeks van de snelweg naar mijn geheime teststrook. RaceChip stond al aan en stond op Race niveau 5. Vanaf daar ging het bergafwaarts. Ik kon het resultaat niet dupliceren of overtreffen en ik kon ook niet veel verschil zien tussen RaceChip aan of uit. Mijn volgende 2 runs waren met RaceChip uit om een basislijn te krijgen. Ik reed een 13.82 bij 104.97 en 13.89 bij 104.29. Je zou misschien kunnen stellen dat het een tiende van een seconde in ET en misschien 1,3 mph in de topsnelheid waard was; zeker niet wat ik verwachtte van een chip die beweerde 41 PK en 61 koppel toe te voegen. Ik verhoogde de Race-instelling van 5 naar 7, en mijn tijden werden iets slechter: 3 runs leverden ET's op van 13.86-13.96 bij 103.58-104.87 mph. Na erover nagedacht te hebben, kwam het misschien door overmatige wielspin bij lagere snelheden, maar de 60 ft-nummers lagen zo dicht bij elkaar - honderdsten van een seconde van beste tot slechtste, het maakte bijna niet uit. Het doet me afvragen of het correct is aangesloten of dat het ĂĽberhaupt aan stond. Mijn 7e en 8e runs waren met de RaceChip op 7 en launch control uit. Ik kreeg veel wielspin en mijn slechtste 60 ft-tijden (2.48s en 2.50s) maar verrassend genoeg nog steeds binnen honderdsten van een seconde van mijn beste met launch control aan (2.42s). Mijn laatste run was RC op 7, launch control 13.89 bij 105.48. RaceChip verbindt niet graag terwijl mijn telefoon is verbonden met mijn K5. Het blijft vaker dan niet onbepaald hangen in de "verbindingsfase". Ik ontdekte dat ik het beste kan verbinden als ik de auto uitzet en de Bluetooth van de K5 en mijn telefoon tegelijkertijd aanzet, voordat mijn telefoon verbinding maakt met de K5. Mijn telefoon, een Samsung Galaxy S22 Ultra, draait Bluetooth 5 en zou verbinding moeten kunnen maken met meerdere apparaten. Hij maakt elke keer gemakkelijk en betrouwbaar verbinding met de K5 en Dragy. Het is alleen de RaceChip die me problemen geeft. Als je de auto niet eens aan hebt staan, wordt het scherm rond de knoppen zwart. Als het is aangesloten, is het scherm oranje. De launch control van de K5 is ook waardeloos. Soms liet het me niet in LC komen, met de melding: "Launch Control Conditions Not Met". Soms wel. De resultaten waren ook niet al te verschillend. Er was nog steeds wat wielspin met launch control aan en ik ontdekte dat ik het gaspedaal bijna net zo goed kon moduleren als launch control. Hoe dan ook, mijn ET's en topsnelheden leken slechter te worden naarmate ik meer reed. Misschien komt het door de toenemende luchtvochtigheid, of misschien werd mijn motorruimte heet, of misschien komt het door de overmatige wielspin. Ik weet het niet, maar ik weet wel dat RaceChip me vandaag niet de WOW-factor gaf waar ik naar op zoek was. Conclusie: Ik ben momenteel onbeslist of RaceChip ĂĽberhaupt werkt, maar de K5 kan baat hebben bij betere / plakkerigere banden aan de voorkant. Weg vooruit: Ik zal contact opnemen met RaceChip om te zien wat ze zeggen over het verbindingsprobleem en de prestatiegegevens. Ik kan nog een paar runs proberen met minder druk in de voorbanden en misschien meer druk in de achterbanden. RaceChip heeft een 30 dagen geld-terug-garantie en als ik geen verschillen zie, kan ik die garantie testen.

• Like
Reactions: jlentz2008
#40 ·
Ok... Ik had de kans om vandaag negen kwaliteitsruns te doen met RaceChip geĂŻnstalleerd en mijn nieuwe Dragy, en ik ben een beetje teleurgesteld. Het weer was bewolkt, winderig, droog wegdek maar vochtige lucht, koel voor centraal TX ~65*F. De bandenspanning was rondom 35-37psi. De run had een lichte daling ~-0,35-0,69 graden, afhankelijk van welke berekening je gelooft. De run was in principe elke keer hetzelfde. Ik deed een paar runs met launch control uit, een paar met aan, een paar met RaceChip uit, een paar met RaceChip aan, setting level 5 of 7...
60 ft: 2.43-2.50s
330 ft: 6.14-6.27s
1/8 mi: 9.12-9.29s @81.68-83.36 mph
1.000ft: 11.66-11.88s @94.58-96.61 mph
1/4 mi: 13.79-14.06s @103.58-105.57 mph

De eerste run van de dag was de beste run. Het is degene die 13.78s @ 105.57mph opleverde. Ik rolde rechtstreeks van de snelweg naar mijn geheime teststrook. RaceChip stond al aan en stond op Race level 5. Vanaf daar ging het bergafwaarts. Ik kon het resultaat niet dupliceren of overtreffen en ik kon ook niet veel verschil zien tussen RaceChip aan of uit. Mijn volgende 2 runs waren met RaceChip uit om een basislijn te krijgen. Ik reed 13.82 bij 104.97 en 13.89 bij 104.29. Je zou misschien kunnen betogen dat het een tiende van een seconde in ET en misschien 1,3 mph in de topsnelheid waard was; zeker niet wat ik verwachtte van een chip die beweerde 41 PK en 61 koppel toe te voegen. Ik verhoogde de Race-instelling van 5 naar 7, en mijn tijden werden iets slechter: 3 runs leverden ET's op van 13.86-13.96 bij 103.58-104.87 mph. Na erover nagedacht te hebben, kwam het misschien door overmatige wielspin bij lagere snelheden, maar de 60 ft-nummers lagen zo dicht bij elkaar - honderdsten van een seconde van best naar slechtst, het maakte bijna niet uit. Het doet me afvragen of het correct is aangesloten of dat het ĂĽberhaupt aan stond. Mijn 7e en 8e runs waren met de RaceChip op 7 en launch control uit. Ik kreeg veel wielspin en mijn slechtste 60 ft-tijden (2.48s en 2.50s), maar verrassend genoeg nog steeds binnen honderdsten van een seconde van mijn beste met launch control aan (2.42s). Mijn laatste run was RC op 7, launch control 13.89 bij 105.48.

RaceChip maakt geen verbinding graag terwijl mijn telefoon is verbonden met mijn K5. Het blijft in de "connecting" fase vaker wel dan niet hangen. Ik ontdekte dat ik het beste verbinding kan maken als ik de auto uitzet en de Bluetooth van de K5 en mijn telefoon tegelijkertijd aanzet, voordat mijn telefoon verbinding maakt met de K5. Mijn telefoon, een Samsung Galaxy S22 Ultra, draait Bluetooth 5 en zou verbinding moeten kunnen maken met meerdere apparaten. Hij maakt elke keer gemakkelijk en betrouwbaar verbinding met de K5 en Dragy. Het is alleen de RaceChip die me problemen geeft. Als je de auto niet eens aanzet, wordt het scherm rond de knoppen zwart. Als het is aangesloten, is het scherm oranje.

De launch control van de K5 is ook waardeloos. Soms liet het me niet in LC komen, met de melding "Launch Control Conditions Not Met". Soms wel. De resultaten waren ook niet al te verschillend. Er was nog steeds wat wielspin met launch control aan en ik ontdekte dat ik het gaspedaal bijna net zo goed kon moduleren als launch control.

Hoe dan ook, mijn ET's en topsnelheden leken slechter te worden naarmate ik meer reed. Misschien komt het door de toenemende luchtvochtigheid, of misschien werd mijn motorruimte heet of misschien komt het door de overmatige wielspin. Ik weet het niet, maar ik weet wel dat RaceChip me vandaag niet de WOW-factor heeft gegeven waar ik naar op zoek was.

Conclusie: Ik ben momenteel onbeslist of RaceChip ĂĽberhaupt werkt, maar de K5 kan baat hebben bij betere / plakkerigere banden aan de voorkant.

Manier vooruit: Ik zal contact opnemen met RaceChip om te zien wat ze zeggen over het verbindingsprobleem en de prestatiegegevens. Ik kan nog een paar runs proberen met minder druk in de voorbanden en misschien meer druk in de achterbanden. RaceChip heeft een 30 dagen geld-terug-garantie en als ik geen verschillen zie, kan ik die garantie testen.
89 octaan of 93 octaan brandstof?

Wees voorzichtig met de bandenspanning - heb je toevallig naar je bandensporen gekeken? Hoe zag de markering eruit - solide over de hele linie? Straatbanden zijn niet zoals racebanden - als je de druk vermindert, verlies je uiteindelijk meer loopvlak en heb je de potentie om het wiel in de band te laten spinnen. Je eerste run was hoogstwaarschijnlijk je beste omdat je band heet was van het rijden daarheen.

#34 ·
Beste run:
Image

#36 ·
Deze cijfers zijn zo'n beetje de standaard K5GT-nummers met goede banden. Breng de racechip terug en bekijk de lap 3 pro tuner.
Trouwens, wat is je beste 0-60?
5.61s

#64 ·
Hoe komt het dat je acceleratie afneemt voordat je 60 mph haalt?
Mijn gok is dat hij in het rood gaat en schakelt van 1 naar 2 en misschien ook naar 3.

#39 · (Edited)
Ik heb ook een 2024 GT. Vandaag zal ik de auto uitlaten en wat 0-60 mph tijden doen met mijn Dragy, en ze hier plaatsen.

Het enige verschil in mijn auto zijn de banden: . . 255/40-19 . . Nitto NT555 G2 . . (Dit zijn zomerbanden 1 maat groter dan OEM)

• Like
Reactions: jlentz2008
#41 ·
Nou, ik ben net naar buiten gegaan en heb 3 runs van 0-60 mph gedaan met de Dragy. Helemaal geen tractie in de Sport+ modus. De beste was een erbarmelijke 6,39 seconden. Banden spinden slecht helemaal tot ongeveer 40 mph. Ik heb niet geprobeerd het gaspedaal te 'doseren', maar heb het gewoon vol gas gehouden vanaf stilstand tot over de 60 mph.

Ik probeerde de andere 2 runs te verwijderen en de run van 6,39 seconden op te slaan, maar mijn mobiele telefoon heeft alle runs verwijderd, dus ik kan de tijdregistratie van de Dragy niet plaatsen. Ik zal dit allemaal opnieuw moeten doen om een tijdregistratie te krijgen om hier te plaatsen.

Ik had gedacht dat de auto met de grotere zomerbanden minder wielspin zou hebben, maar de tractie was niet aanwezig tijdens de 0-60 run.

Het wegdek op de straat was vanochtend droog, dus ik kan vochtig wegdek niet de schuld geven van alle wielspin.

Waardeloze 0-60 tijd!

#42 ·
Waarom KIA besloot een differentieel met één poot in deze auto's te installeren, is gewoonweg waanzin!

#44 ·
De volgende keer dat ik een paar keer 0-100 doe, ga ik ze uitvoeren in de Sport-modus in plaats van de Sport+-modus ... misschien staat de tractiecontrole dan nog aan.

• Like
#45 ·
Ik zat net te denken ... Hebben deze auto's geen 'tractiecontrole' als ze niet in de Sport+-modus staan? Ik dacht dat de Sport+-modus de tractiecontrole uitschakelt.

De volgende keer dat ik nog een paar 0-60 tijden doe, ga ik ze doen in de Sport-modus in plaats van de Sport+-modus ... misschien staat de tractiecontrole dan nog aan.
In de Sport-modus zou het doorslippen van de wielen een stuk minder moeten zijn. Toen ik hem in de sportmodus had met natte wegen, begon het wiel te draaien en werd de stroom uitgeschakeld om te voorkomen dat het wiel ging draaien.