Bedankt voor uw antwoord. Ik ben een embedded software engineer. Ik doe meestal geen software verkeerd. De update is correct uitgevoerd met alle bestanden en is niet halverwege onderbroken. Geen pop-ups gemist of onjuist afgehandeld.
Hoewel ik uw opmerking over wat Kia wel en niet kan verifiëren waardeer, accepteer ik uw standpunt niet dat Kia alleen verantwoordelijkheid moet nemen als de update bij een dealer wordt uitgevoerd. Als dat het beleid is, moeten ze het garanderen op de update website, wat ze niet doen.
Ongeacht de wettelijke verantwoordelijkheid, is de manier waarop ze mijn probleem tot nu toe hebben behandeld gewoon slechte zaken. Ze zijn al weken "ernaar aan het kijken" terwijl mijn auto praktisch uitgeschakeld is. Ik kan bijvoorbeeld de hoeken van de zijspiegels niet veranderen. Groot veiligheidsrisico.
Ik wilde wat meer kleur toevoegen. Embedded software (zoals in een auto) wordt vaak in het veld bijgewerkt. De juiste manier om zo'n systeem te ontwerpen, is om voldoende flashgeheugen te hebben om zowel de momenteel draaiende software-image als de nieuwe die wordt geĂŻnstalleerd, op te slaan. Op die manier zijn dergelijke systemen ontworpen om terug te vallen op de huidige software in plaats van de defecte nieuwe, als de update om welke reden dan ook mislukt.
Kia lijkt dat niet correct te hebben geĂŻmplementeerd. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. De meest waarschijnlijke is de kosten. Deze auto's zijn ontworpen rond 2016 tot 2019, toen flashgeheugen van de grootte die nodig is voor de grote software- en kaartimages (meer dan 60 GB) behoorlijk duur was. Laten we zeggen dat zo'n flashgeheugencomponent Kia $ 20 kostte. Een flashcomponent van dubbele grootte zou hen $ 40 kunnen kosten, waardoor $ 20 in Kia's kleine marges op elke auto wordt gesneden. Dus Kia koos waarschijnlijk voor de goedkopere optie, die geen fallback toestaat.
De andere mogelijke verklaring is nog erger en naar mijn mening minder waarschijnlijk, namelijk dat er voldoende opslagruimte is om beide software-images op te slaan, maar het updatemechanisme onjuist is ontworpen.
Hoe dan ook, nogmaals: Op de officiële update website raadt Kia klanten aan om de software bij te werken. Het raadt niet aan om dat alleen bij een dealer te doen. Het beweert dat updates nieuwe kaarten en veiligheidsfuncties bevatten. Ik heb geen garantie gevonden die suggereert dat klanten verantwoordelijk zijn voor hun eigen updates en dat Kia geen verantwoordelijkheid neemt (en zelfs als ik dat wel had, zou dat niet al te veel uitmaken gezien de aanmoediging van Kia om de software bij te werken). Naar mijn mening moeten ze gewoon achter deze updates staan en elk probleem dat daaruit voortvloeit oplossen, voor altijd, voor alle klanten, of de optie om bij te werken verwijderen. Natuurlijk zullen ze proberen dat te vermijden, omdat het hen veel kost.
Ik zal mijn oorspronkelijke verklaring herzien: Update nooit zelf uw Kia- (ik neem aan dat dit ook geldt voor Hyundai) software zonder de ondersteuning en garantie van een dealer.