Kia K5 Forum banner

Navigatiekaart- en software-update april 2025

2.7K views 22 replies 8 participants last post by  NoUpdatesKia  
#1 ·
Ik probeerde te updaten naar de nieuwste Navigatie- en Software-update (april 2025) op mijn USA 2024 Kia K5 GT-Line. Ik heb het 3 keer geprobeerd en het is elke keer mislukt. Ik heb de 2023-24 K5 software download gebruikt. Ik heb geprobeerd de Navigation Updater-applicatie te gebruiken om de bestanden rechtstreeks op de USB-stick te installeren. Ik heb ook geprobeerd de Navigation Updater te gebruiken om de bestanden alleen op mijn C-schijf op te slaan en vervolgens de bestanden handmatig naar de flashdrive te kopiëren. Het foutresultaat was hetzelfde. Ik gebruik een 128GB Sandisk USB 3.0 Flash Drive. Ik heb ervoor gezorgd dat de bestanden zich in de root van de flashdrive bevonden. De foutmelding is: "De Audio System Update-bestand(en) zijn beschadigd of bestaan niet." Is er iets mis met de update of wat ik doe?

Attachments

#10 ·
Het lijkt erop dat de update is ingetrokken. Alleen de K5 2025 verschijnt nu in de lijst met in aanmerking komende voertuigen. Het updaterprogramma zegt: "Navigatie-update downloads zijn tijdelijk niet beschikbaar."
Dit komt vaak voor als de release van april wordt ingetrokken. Dan opnieuw wordt uitgebracht in juni. Ze hebben het elk jaar gedaan sinds 2022. Het gebeurt ook in de release van september. Ik wacht altijd tot november om te updaten

#12 ·
Niet updaten. De laatste update heeft mijn head unit gebrickt. $11.000 om te vervangen en de backorder duurt maanden. En Kia kan het niets schelen. Ik raad ten zeerste aan, NIET updaten.
Geef a.u.b. bewijs van uw bewering.
Maak een foto van uw werkorder of reparatie-offerte van $11.000.

#17 ·
@NoUpdatesKia De reden dat KIA de verantwoordelijkheid niet accepteert, is dat de software-update niet is uitgevoerd door een KIA-dealer om de garantie te certificeren.

Omdat het infotainmentsysteem is gebrickt en ze de SW-versie niet kunnen zien op de pagina Systeeminformatie. In hun ogen weten ze niet of je de juiste software voor je voertuig hebt geĂŻnstalleerd.

Het zijn jouw woorden tegen de hunne. Als je ze zover kunt krijgen dat ze onderzoek doen en je oude infotainmentsysteem kunnen ontgrendelen en ze kunnen bevestigen dat het de juiste SW-versie is die je infotainmentsysteem heeft gebrickt, dan zullen ze je terugbetalen.

Ik werk in de IT en we zien dit soort dingen vaak. Meestal is het een corrupt bestand bij het downloaden, of bij het downloaden zijn niet alle .dll-bestanden overgezet naar de thumbdrive, of heeft iemand per ongeluk een oudere firmwareversie geĂŻnstalleerd omdat ze de versie op het huidige systeem niet hebben gecontroleerd voordat ze het installatieprogramma uitvoerden. Ik zeg niet dat dit jouw situatie is.

Daarom is het belangrijk om elke pop-upbox te lezen die opent. De meerderheid van de mensen klikt snel op ja/ok/accepteren/overslaan zonder ze te lezen. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik meerdere keren nee heb moeten zeggen omdat een bestand niet werkte. En dan steeds opnieuw downloaden totdat het werkte. Iets ontgrendelen is erg tijdrovend en het kan zijn dat de reden achter het probleem niet wordt weergegeven.

Wat ik wil zeggen is, controleer alles dubbel en driedubbel voordat je firmware-updates op iets uitvoert. Zeker als je het zelf downloadt en lees alles wat verschijnt om te verifiëren waar je ja tegen zegt.

#18 ·
Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik ben een embedded software engineer. Ik heb meestal geen problemen met software. De update is correct uitgevoerd met alle bestanden en is niet halverwege onderbroken. Geen pop-ups gemist of verkeerd afgehandeld.
Hoewel ik uw opmerking waardeer over wat Kia wel en niet kan verifiëren, accepteer ik uw standpunt niet dat Kia alleen verantwoordelijkheid moet nemen als de update bij een dealer wordt uitgevoerd. Als dat het beleid is, zouden ze het moeten garanderen op de update website, wat ze niet doen.
Ongeacht de wettelijke verantwoordelijkheid, is de manier waarop ze mijn probleem tot nu toe hebben behandeld gewoon slechte zaken. Ze zijn al weken "ernaar aan het kijken" terwijl mijn auto praktisch onbruikbaar is. Ik kan bijvoorbeeld de hoeken van de zijspiegels niet veranderen. Groot veiligheidsrisico.

#21 ·
Bedankt voor uw antwoord. Ik ben een embedded software engineer. Ik doe meestal geen software verkeerd. De update is correct uitgevoerd met alle bestanden en is niet halverwege onderbroken. Geen pop-ups gemist of onjuist afgehandeld.
Hoewel ik uw opmerking over wat Kia wel en niet kan verifiëren waardeer, accepteer ik uw standpunt niet dat Kia alleen verantwoordelijkheid moet nemen als de update bij een dealer wordt uitgevoerd. Als dat het beleid is, moeten ze het garanderen op de update website, wat ze niet doen.
Ongeacht de wettelijke verantwoordelijkheid, is de manier waarop ze mijn probleem tot nu toe hebben behandeld gewoon slechte zaken. Ze zijn al weken "ernaar aan het kijken" terwijl mijn auto praktisch uitgeschakeld is. Ik kan bijvoorbeeld de hoeken van de zijspiegels niet veranderen. Groot veiligheidsrisico.
Ik wilde wat meer kleur toevoegen. Embedded software (zoals in een auto) wordt vaak in het veld bijgewerkt. De juiste manier om zo'n systeem te ontwerpen, is om voldoende flashgeheugen te hebben om zowel de momenteel draaiende software-image als de nieuwe die wordt geĂŻnstalleerd, op te slaan. Op die manier zijn dergelijke systemen ontworpen om terug te vallen op de huidige software in plaats van de defecte nieuwe, als de update om welke reden dan ook mislukt.
Kia lijkt dat niet correct te hebben geĂŻmplementeerd. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. De meest waarschijnlijke is de kosten. Deze auto's zijn ontworpen rond 2016 tot 2019, toen flashgeheugen van de grootte die nodig is voor de grote software- en kaartimages (meer dan 60 GB) behoorlijk duur was. Laten we zeggen dat zo'n flashgeheugencomponent Kia $ 20 kostte. Een flashcomponent van dubbele grootte zou hen $ 40 kunnen kosten, waardoor $ 20 in Kia's kleine marges op elke auto wordt gesneden. Dus Kia koos waarschijnlijk voor de goedkopere optie, die geen fallback toestaat.
De andere mogelijke verklaring is nog erger en naar mijn mening minder waarschijnlijk, namelijk dat er voldoende opslagruimte is om beide software-images op te slaan, maar het updatemechanisme onjuist is ontworpen.
Hoe dan ook, nogmaals: Op de officiële update website raadt Kia klanten aan om de software bij te werken. Het raadt niet aan om dat alleen bij een dealer te doen. Het beweert dat updates nieuwe kaarten en veiligheidsfuncties bevatten. Ik heb geen garantie gevonden die suggereert dat klanten verantwoordelijk zijn voor hun eigen updates en dat Kia geen verantwoordelijkheid neemt (en zelfs als ik dat wel had, zou dat niet al te veel uitmaken gezien de aanmoediging van Kia om de software bij te werken). Naar mijn mening moeten ze gewoon achter deze updates staan en elk probleem dat daaruit voortvloeit oplossen, voor altijd, voor alle klanten, of de optie om bij te werken verwijderen. Natuurlijk zullen ze proberen dat te vermijden, omdat het hen veel kost.
Ik zal mijn oorspronkelijke verklaring herzien: Update nooit zelf uw Kia- (ik neem aan dat dit ook geldt voor Hyundai) software zonder de ondersteuning en garantie van een dealer.

#20 ·
Tijd om een advocaat in te schakelen. Als uw staat een citroenwet heeft, dien deze dan in bij uw procureur-generaal voor die dealer

U bent niet de eerste die een citroenwet indient in deze groep, en u zult ook niet de laatste zijn
Bedankt. Ik ben er al mee bezig en dien een rechtszaak in de kleine vorderingen in. Ik weet niet zeker hoe de citroenwet hier van toepassing zou kunnen zijn - dit is geen citroen... De head unit werkte prima tot de update.

#22 ·
Dank u. Ik ben er al mee bezig en dien een kleine vordering in. Ik weet niet zeker hoe de citroenwet hier van toepassing zou kunnen zijn - dit is geen citroen... De head unit werkte prima tot de update.
Ongeacht de wettelijke verantwoordelijkheid, is de manier waarop ze mijn probleem tot nu toe hebben aangepakt gewoon slechte zaken. Ze zijn al weken "er mee bezig" terwijl mijn auto praktisch onbruikbaar is. Ik kan bijvoorbeeld de hoeken van de zijspiegels niet veranderen. Groot veiligheidsrisico.
Deze zin hier is het begin van het indienen van een Lemon Law. Het hoeft geen fabricagefout te zijn om als een Lemon te worden beschouwd. Een gebrek aan reparatie of een aanhoudend probleem met hetzelfde probleem dat niet kan worden opgelost, is voldoende om een claim in te dienen

Afhankelijk van waar u woont, kan dit van invloed zijn op de vraag of de Lemon Law in uw voordeel werkt. Een link voor uw kennis over hoe de Lemon Law werkt. Kan anders zijn als uw staat hier niet voor in aanmerking komt

#23 ·
Deze zin hier is het begin van het indienen van een Lemon Law-claim. Het hoeft geen fabricagefout te zijn om als een Lemon te worden beschouwd. Een gebrek aan reparatie of een aanhoudend probleem met hetzelfde probleem dat niet kan worden opgelost, is voldoende om een claim in te dienen.

Afhankelijk van waar u woont, kan dit van invloed zijn op de vraag of de Lemon Law in uw voordeel werkt. Een link voor uw kennis over hoe de Lemon Law werkt. Kan anders zijn als uw staat hier niet voor in aanmerking komt
Bedankt, ik zal het onderzoeken. Ik ben in Californië.